Hommage aan Frédéric Devreese I

De samenwerking tussen Frédéric Devreese en Soledad wordt verzilverd in een nieuwe cd. Het openingsconcert van het Festival van Vlaanderen-Mechelen in Mechelen geeft hiervan de première. Schitterende bewerkingen van filmmuziek, het prachtige Gemini en finales uit de pianoconcerti. Passioneel, onherkenbaar verkleurd, herkenbaar Devreese. Het is muziek die actueel klinkt en de luisteraar direct raakt.

Met Frédéric Devreese (° Amsterdam, 2 juni 1928) wordt een nog levende componist in de schijnwerpers geplaatst. Zijn œuvre is zeer gevarieerd, van eerder klassiek (vier pianoconcerti, één vioolconcerto, opera, balletsuites, liederen, etc.) over filmmuziek – hij schreef oa. de muziek voor ‘Het Sacrament ‘ van Hugo Claus en voor drie films van André Delvaux: ‘De man die zijn haar kort liet knippen’, ‘L’Oeuvre au Noir’ en ‘Benvenuta‘- tot een heuse mengeling van jazz, klassiek en tango. Nog voor zijn dertigste kon Devreese aan de slag als sonorisator bij de toenmalige BRT Televisie. Het bleek dé ideale leerschool voor het schrijven van zijn filmmuziek. ‘Filmmuziek moet onmiddellijk emoties opwekken, sneller nog dan beelden’, aldus Devreese. Die directe expressie is niet alleen kenmerkend voor zijn filmmuziek, maar is eigen voor ál zijn muziek. Gedurfde klankkleurcombinaties, het bijzondere gebruik van het zogenaamde ‘majeur-mineur akkoord’ – waarmee de link naar de jazz gelegd wordt -, kleurrijke instrumenten (harp, bandoneon, …), het zijn allemaal middelen om zijn muziek zo’n rijk mogelijk palet aan kleurschakeringen mee te geven. Dit aspect wordt in deze concertcyclus extra in de verf gezet. Daarom ook wordt het werk van Devreese geflankeerd door andere grote klankkleurspecialisten zoals Debussy, Ravel en Sjostakovitsj.

Voor het eerste concert van Soledad – het eerste in de reeks van de hommage aan Devreese – ligt het programma nog niet helemaal vast, maar een suite met dansen uit diverse filmtracks zal niet ontbreken, net zo min als ‘Passage à 5’ dat Devreese speciaal voor Soledad schreef. De eerste versie dateert van 2002 en is te horen op de cd ‘ Del Diablo‘. Intussen werd het onder de titel ‘Passage à 6’ opnieuw opgenomen, waarbij de gitaar van Philip Catherine een extra jazzy dimensie in de verf zet.

Op het programma van het eerste concert staan verder ook 3 delen uit ‘Gemini’, in een speciaal voor deze gelegenheid herwerkte versie. De oorspronkelijke versie ‘Gemini’, een krachtige en overtuigende suite voor twee piano’s waarbij de piano niet alleen als melodisch of ritmisch instrument, maar ook als kleurinstrument wordt gebruikt, is integraal te horen zijn op het concert van het Brusco-Scolastra duo op 24 september.

Tijd en plaats van het gebeuren:

Soledad
Vrijdag 22 september 2006 om 20.15 u (inleiding door Yves Knockaert om 19.15 u)
CC Minderbroederscomplex (Schip)
Minderbroedersgang 5
2800 Mechelen

Meer info : www.festival.be en www.soledad.be

———————————————————–

Duo Pianistico Brusco & Scolastra
Zondag 24 september 2006 om 15.30 u (inleiding door Willy Vervloet om 14.30 u)
Stadsschouwburg
Keizerstraat 3
2800 Mechelen

Meer info : www.festival.be

Extra : ‘Componeren zonder grenzen, portret Frédéric Devreese‘, Maarten Beirens, De Standaard, Woensdag 20 september 2006 (betalend)