Van Berlijn tot Broadway

Eliane Reyes en Ronald Van Spaendonck Het festival Midis-Minimes schuwt ook het ‘lichtere’ genre niet. Deze en volgende week brengen klarinettist Ronald Van Spaendonck en pianiste Eliane Reyes enkele overbekende songs uit Leonard Bernsteins ‘West Side Story’ en Joseph Horovitz’ Sonatine voor piano en klarinet.

De in Wenen geboren Engelsman Joseph Horovitz (1926) componeerde zijn Sonatine voor piano en klarinet tussen januari en april 1981. Het werd een luchtig werk volgens de traditionele driedelige sonatestructuur, met heel wat invloeden van de jazz en de populaire muziek.

De musical West Side Story van de Amerikaanse componist en dirigent Leonard Bernstein (1918-1990) is een van de bekendste musicals van de afgelopen eeuw. Het is een moderne versie van het Romeo en Julia verhaal van Shakespeare. De musical is gesitueerd in de achterbuurt van New York in de jaren ’50. Liedjes als ‘Maria’, ‘America’, ‘Somewhere’ en ‘Tonight’, met teksten van Stephen Sondheim en muziek van Leonard Bernstein zijn wereldberoemd geworden.
West Side Story is van origine een theaterproductie, die in 1957 op Broadway zeer succesvol in première ging. In 1961 hebben Jerome Robbins (ook verantwoordelijk voor de choreografie) en Robert Wise er een filmversie van gemaakt. Voor de film heeft Leonard Bernstein nog extra muziek toegevoegd. De film was 1961 de op een na succesvolste film in Amerika (na Disney’s 101 Dalmatiërs) en heeft 77 weken onafgebroken gedraaid.

In 1984, 27 jaar na de Broadway première, vond de première plaats van een uitvoering onder leiding van de maestro Leonard Bernstein zelf. Alleen was dit geen live uitvoering, maar nam Bernstein het werk integraal op voor een plaatopname met het label Deutsche Grammophon. Als solisten trok Bernstein grote operasterren als Kiri Te Kanawa, José Carreras, Kurt Ollman en Tatiana Troyanos aan. De Broadway musical met swingende liedjes en een rauwe ondertoon kreeg van Bernstein een opera-achtige benadering.

Programma :
  • Joseph Horovitz, Sonatine (Allegro calmato – Lento, quasi andante – Allegro con brio)
  • Leonard Bernstein, West Side Story ( Something’s coming – Maria – One hand, one heart – Tonight – Somewhere)


Lumen Een heel ander register bespelen de drie dames van Lumen: violiste Gisela Cammaert, pianiste Katrien Vercauter en mezzosopraan Sandra Nazé brengen liederen van Kurt Weill  uit de eerste helft van de 20ste eeuw.

Reeds tijdens de studies aan het Brusselse conservatorium wisten deze drie jonge muzikanten dat het klikte. Wat begon als de verplichte cursussen kamermuziek en lied, groeide al snel uit tot meer. Samenspelen werd voor Sandra, Gisela en Katrien meer dan een verplichting en LUMEN zag het daglicht. Ervaring deden ze op tijdens de lessen bij o.a.Viviane Spanoghe, Paul De Klerck, Inge Spinette, Jan Michiels en het quatuor Danel. Maar ook op het podium leerden deze muzikanten de stiel : in D’Imprimerie, The Music Village en Het Koninklijk Conservatorium te Brussel, op de cultuurmarkt te Antwerpen, in GC Hoogendonck te Waasmunster en in het Palais des Beaux Arts te Charleroi.
Met hun onconventionele bezetting wordt LUMEN uitgedaagd om drie instrumenten die op het eerste zicht niet bij elkaar lijken te passen toch te combineren. ‘Klassiek repertoire’ zoals we dat kennen in het ‘lied’ voor zang en piano of de ‘sonate’ voor viool en piano, wordt afgewisseld met minder bekende werken, bijvoorbeeld uit het repertoire voor stem en viool. Resultaat is een interessante afwisseling van instrumenten en repertoire dat nooit verveelt.

Kurt Weill is een man die tot de verbeelding spreekt. Het meest gekend om zijn ‘Dreigroschenoper’, wou deze componist zich in het operagenre ontdoen van alles wat Wagneriaans was, om zo tot een populaire doch zeer meningvolle en unieke stijl te komen. Hij liet zich hierin beïnvloeden door het sociale cynisme en
de politieke conflicten van Berlijn in het interbellum. Niet alleen zijn vlucht voor nazi-Duitsland, maar ook zijn zoektocht naar een eigen muzikale taal zorgde ervoor dat hij uiteindelijk in Broadway belandde.
Maar ook op persoonlijk vlak was zijn leven een zoektocht naar een klein stukje paradijs. Op zijn queeste komt hij allerlei vooraanstaande figuren uit die tijd tegen, en met velen onder hen onderhoudt hij een intense relatie. Een man met vele contacten en vele gezichten dus, die zich niet zomaar in één hokje laat drummen. LUMEN werd geïntigreerd door deze man en wil in deze voorstelling een overzicht geven van zijn leven. De muziek bewerkten ze zelf voor hun unieke bezetting.(*)

Programma :
  • Kurt Weill, From Berlin to Broadway : Berlin im Licht – J’attends un navire – Le grand Lustucru – Je ne t’aime pas – Youkali – Lonely House – Speak low – Klops Lied – Die Seeräuber-Jenny – Kanonensong
Tijd en plaats van het gebeuren :

Ronald Van Spaendonck en Eliane Reyes : Horowitz & Bernstein
Donderdag 9 augustus 2007 om 12.15 u

30CC / Schouwburg
Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Meer info : www.zomer-van-sint-pieter.be
————————————-
Donderdag 16 augustus 2007 om 12.15 u
Koninklijk Conservatorium
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be, www.vanspaendonck.be, www.eliane-reyes.com en www.leonardbernstein.com
————————————-
Lumen : Kurt Weill, From Berlin to Broadway
Vrijdag 17 augustus 2007 om 12.15 u

Koninklijk Conservatorium
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be en www.kwf.org

(*) tekst Katrien Vercauter (LUMEN)

Elders op Oorgetuige :
Vlaams Radio Koor serveert Amerikaanse cocktail, 15/05/2007
Brecht in concert, 12/03/2007