Gratis naar openingsfestival Muziekcentrum De Bijloke

Frank Theys, Technocalyps Op 6, 7 en 8 september gooit Muziekcentrum De Bijloke Gent zijn deuren wijd open ter gelegenheid van de feestelijke opening van de nieuwe gebouwen voor publiek, artiesten en administratie. Je kunt er gratis kennismaken met het resultaat van drie jaar verbouwen én je krijgt een voorsmaakje van het nieuwe seizoensprogramma. Er is muziek uit de renaissance, barok, romantiek en twintigste eeuw. Maar er is ook de geboorte van een nieuw internationaal strijkkwartet, verrassende nieuwe muziek, jazz, pop en tal van boeiende artistieke kruisbestuivingen.

Donderdag sluit het Tineke Postma Quintet de eerste festivalavond af met een hitsige cocktail van hardbop jazz met funk, fusion, pop en moderne improvisatie. Saxofoniste Tineke Postma staat met beide benen in de hedendaagse muziekwereld. Haar studieverblijf in Amerika waar ze in contact kwam met meesterblazers als Joe Lovano en Chris Potter Grote had een grote impact op haar. Postma’s composities zijn geïnspireerd door de jazzexploraties van Bill Evans, Wayne Shorter, Weather Report en het fameuze Miles Davis Quintet.

Zaterdag gaat ‘Intieme brieven’, de nieuwste muziektheatervoorstelling van het jonge vocaal kwintet Compagnie Bischoff en Jan Van den Bossche in première. Compagnie Bischoff is een vocaal kwintet dat zijn programma’s samenstelt uit de nieuwste en de oudste meerstemmige muziek: van Ars Nova tot Adriaansz. Voorbij de specialismes van de afgelopen dertig jaar zoekt het ensemble naar een muzikale dialoog binnen het rijke vocale repertoire van de de dertiende eeuw tot nu. De samenstelling uit vijf solisten en het brede repertoire maken de Compagnie tot een uniek ensemble in het Nedelandse muziekleven, dat een tot nu toe onbezette plek inneemt tussen de koorwereld enerzijds en de de gespecialiseerde vocale ensembles anderzijds.
Verrassend zijn hun programma’s waarin hedendaagse, vaak speciaal voor het ensemble gecomponeerde muziek op gelijke voet staat met meerstemmigheid uit de middeleeuwen en renaissance. Compagnie Bischoff haalt de oude muziek uit zijn getto en toont met zijn uitvoeringen aan dat de vocale werken van Landini, Machaut en Ciconia net zo actueel zijn als die van componisten van vandaag..

‘Intieme brieven’ gaat over de kunst van het luisteren. Niet het perspectief van de musicus, maar dat van de toehoorder staat centraal. In zestig minuten hoor je een brief ontstaan. Je hoort de verliefde tenor zijn zinnen zingend formuleren, je hoort hem schrijven, aarzelen, tikken, wanhopen, zuchten, blaadjes verfrommelen en tekst deleten. De brief die langzaam vorm krijgt tijdens de voorstelling is het madrigaal-drieluik Ch’io t’ami van Claudio Monteverdi, hergecomponeerd en van live elektronica voorzien door Wouter Snoei.

Wouter Snoei (1977) behaalde in 2000 zijn Master of Music na 6 jaar studie aan het Instituut voor Sonologie (Koninklijk Conservatorium Den Haag). Als specialist in electronische muziek werkte hij zowel uitvoerend als componerend in verschillende muzikale disciplines. Zo verzorgde hij de klankregie voor stukken van o.a. Luigi Nono, John Cage en Gérard Grisey. Tijdens zijn studie componeerde Wouter al een aantal tape-stukken. Vanaf 2000 richtte hij zich op live electronica en componeerde zes stukken, waarvan de laatste twee gecombineerd met instrumenten en stem. Voor “Pulse” (solo live electronica) kreeg hij de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs 2004. In 2006 componeerde Wouter ook een stuk voor het Wave Field Synthesis systeem van Stichting the Game of Life, waarvan hij tevens mede-ontwikkelaar is.

Later op de avond is er HPSCHD van John Cage, een spectaculair concert voor klavecimbels, elektronica en film waarbij het toeval een grote rol speelt en je als luisteraar je eigen klankenparcours bepaalt. Het publiek wordt uitgenodigd een wandeling te maken doorheen het klankenbos van dertien eigenzinnig spelende klavecimbels her en der verspreid in het indrukwekkende gebouwencomplex van de Bijloke waarbij je gsm voor één keer wel geluid mag maken en de documentaire Technocalyps van Frank Theys je op verrassende beelden over het “einde van de mens als intelligentste wezen op aarde” trakteert.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Driedaags openingsfestival Muziekcentrum De Bijloke Gent
Donderdag 6, vrijdag 7 en zaterdag 8 september 2007

Muziekcentrum De Bijloke Gent
Jozef Kluyskensstraat 2
9000 Gent

Meer info : www.bijloke.be

Extra :
Tineke Postma op www.jazzmiddelheim.be
Tineke Postma: “Ik wil muziek maken die iets los maakt in mensen.”, Cees van de Ven op www.draaiomjeoren.com, 3 oktober 2003

Elders op Oorgetuige:
Muziekcentrum de Bijloke opent zijn deuren gratis voor jong en oud tijdens driedaags openingsfestival, 15/08/2007
November Music en ISCM-Vlaanderen richten blik op de toekomst (Wave Field Synthesis), 15/11/2006