Tweemaal Hus, tweemaal anders

Walter Hus Naast muziek voor modeshows, choreografieën en films (The Pillow Book van Peter Greenaway en Suite 16 van Dominique Deruddere), zijn verscheidene composities van Walter Hus tot stand gekomen in dialoog met hedendaagse dichters of toneelschrijvers zoals Peter Verhelst (One day they appeared) en Jan Lauwers (Orfeo).

Tijdens De Naakte Schrijver van donderdag 22 mei staat zijn samenwerking met dichter-auteur Stefan Hertmans centraal. Walter Hus schreef een liedcyclus gebaseerd op Hertmans’ dichtbundel Francesco’s Paradox. Die bundel biedt een kijk op de gevoelswereld van de veertiende-eeuwse dichter Francesco Petrarca (1304-1374) die op drieëntwintigjarige leeftijd hopeloos verliefd werd op de getrouwde – en dus onbereikbare – Laure de Noves, een adellijke jongedame uit het geslacht De Sade. Petrarca trok zich jarenlang terug om liefdesgedichten aan zijn onmogelijke liefde te schrijven.

Dichter Stefan Hertmans maakt de figuur Francesco tot het onderwerp van zijn cylus, hij wordt de stem van zijn eigen vragen over onmacht en verlies. Op die manier laat hij zijn eigen liefdesgeschiedenis doorschemeren. Francesco’s Paradox brengt ook op het vormelijke vlak hulde aan Petrarca: de veertien gedichten van Hertmans zijn ingedeeld volgens de regels van het sonnet. De typische opeenvolging van twee kwatrijnen en twee terzinen wordt hier omgezet in een structuur van tweemaal vier gedichten en tweemaal drie gedichten. De directe muziek van Walter Hus verleent aan deze poëzie een grote dramatische kracht, met de prachtige altostem van Peter De Groot als intermediair. Stefan Hertmans zorgt voor literaire interventies.

Twee dagen later, op zaterdag 24 mei, staat Walter Hus nog eens op het voorplan. Dan speelt hij samen met collega-pianist en -componist Frederic Rzewski, het tweede boek van zijn Preludes en Fuga’s. Het Collectief brengt die avond ook een selectie gearrangeerde werken uit Hus’ Boek 4.
In 1998 begon componist Walter Hus aan een cyclus van 24 preludes en fuga’s. Net als Dmitri Sjostakovitsj durfde hij het aan zich te meten met Bachs monumentale Wohltemperiertes Klavier. De strenge structuren en het strikte contrapunt van Bach vinden we in deze muziek maar af en toe terug; kleine motiefjes en melodische flarden gaan vrij met elkaar in dialoog.
Met uitzondering van het eerste boek zijn de preludes en fuga’s gecomponeerd voor twee piano’s, en opgedragen aan collega-componist en -pianist Frederic Rzewski. Met hem improviseert hij tijdens uitvoeringen tussen de stukken door. In dit concert nemen ze zelf Boek 2 voor hun rekening, terwijl enkele nummers uit Boek 4, gearrangeerd voor Het Collectief, voor het culminatiepunt zorgen. In de 24ste fuga introduceert Hus plots het thema uit Bachs Kunst der Fuge, waarmee hij vriendelijk knipoogt naar de grootmeester uit Leipzig.

Tijd en plaats van het gebeuren :

De naakte schrijver : Stefan Hertmans, Peter de Groot & Walter Hus
Donderdag 22 mei 2008 om 20.00 u

—————————-
Walter Hus, Frederic Rzewski & Het Collectief
Zaterdag 24 mei 2008 om 20.00 u
( Inleiding door Rebecca Diependaele om 19.15 u )
Concertgebouw
’t Zand 34
8000 Brugge

Meer info : concertgebouw.be en www.hetcollectief.be

Bron : Concertgebouw Magazine, jaargang 6 nr 2

Walter Hus : www.walterhus.org en www.matrix-new-music.be

Video :
Walter Hus op YouTube

Elders op Oorgetuige :
River of Donkeys : interview met Walter Hus, 22/02/2007
River of Donkeys & Walter Hus, 21/02/2007
Beethoven 4 en Walter Hus, 12/12/2006