Champ d’Action brengt verfrissend programma met nieuw en experimenteel werk op Transit

Peter Ablinger Zaterdagavond gaat Champ d’Action op zoek gaat naar nieuwe vormen van 21ste-eeuwse muziekproductie. Dat kan leiden tot bizarre combinaties van instrumenten zoals de compositie van Peter Ablinger voor twee trombones, twee cello’s en elektronica. Champ d’Action presenteert drie creaties waarin elektronica als een rode draad door de composities loopt. Maarten Buyl werkt al jaren samen met Champ d’Action en kent het ensemble door en door. Walter Zimmermann richtte in 1977 de Beginner Studio für experimentelle Musik in Keulen op. De Deen Niels Rønsholdt maakt dit creatietrio compleet. Peter Ablinger vertrekt in zijn IEAOV (Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung) van het verschil tussen luisteren (naar meerdere elementen tegelijk) en lineair denken (aan slechts één element). Hij speelt de twee activiteiten tegen elkaar uit in een compositie voor twee trombones, twee celli en elektronica.
Een op en top 21ste-eeuws programma dus, waarin Champ d’Action de bestaande vormen van muziekproductie ter discussie stelt en op zoek gaat naar alternatieven.

Walter Zimmermann (1949) stichtte in 1977 de “Beginner Studio für experimentelle Musik” in Keulen. Daarvoor was hij actief als pianist (o.a. bij het Ars Nova Ensemble in Nürnberg) en studeerde hij compositie in diezelfde stad (bij o.a. Mauricio Kagel) en in Nederland. In 1974 maakte hij een uitgebreide reis door de VS (waar hij ook computermuziek studeerde in Hamilton, New York). Hij interviewde 23 Amerikaanse componisten en publiceerde deze gesprekken in 1976 in de anthologie “Desert Plants”. In 1992 organiseerde hij het festival Anarchic Harmony in Frankfurt ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van John Cage. Sinds 1993 is hij professor compositie aan de universiteit van Berlijn.

Voor zijn composities vertrekt Maarten Buyl (1982) telkens van dezelfde invalshoeken. Zo gaat hij uit van de klank op zich of de fysische structuur ervan. Dit werkt hij uit in een concept dat gepaard gaat met zijn fascinatie voor de relatie tussen het individu en de massa, een tegenstelling die zich manifesteert in onze maatschappij. Waar er enerzijds de drang is naar individualisering en anderzijds naar globalisering. Door deze fascinatie hieromtrent probeert Buyl in zijn composities een context te creëren waarbinnen elke persoon een eigen beleving kan meemaken. Ondanks de vrij open inhoud is de structuur en opbouw van de composities zeer gedetermineerd. Om dit te bereiken maakt hij onder meer gebruik van mathematische modellen, stochastiek en de chaos-theorie.

De Oostenrijkse conceptualist Peter Ablinger (1959 ) volgt als componist een zeer bijzonder parcours waarbij het geluid als medium evengoed aan de basis kan liggen van een installatie, een performance of een klassiek concert. Peter Ablinger over IEAOV : “Most composed music seems to contradict this conception. The reason is that most composed occidental music of the last centuries has widely been based on the concept of music as a language. Thinking music then takes place within a linear time conception. I want to contrast this with a more immediate way of hearing and experiencing.
By condensation successive events are transformed into the simultaneity of a spectrum. A succession of sounds as an input turns into a colour of sound as an output. Not just pitch but also each and every characteristic of a sound, including the initial transient of the tone and its decay, defines the resulting colour. Time then is no longer different from spectrum. Frequency has become identical to time.
The increase of density through layering transforms each temporal succession into the simultaneousness of a spectrum. What was input as a sequence of sounds is output as a timbre. The temporal and the spectral course cannot be distinguished any more. Time as such has become identical with colour. ” (*)

Programma :

  • Walter Zimmerman, Fear of Symmetry
  • Niels Rønsholdt, The Merman – WIR IV for percussion & audio playback
  • Maarten Buyl, Speedcore Drifting
  • Peter Ablinger, IEAOV ‘für Johann Michael Fischer’

Tijd en plaats van het gebeuren :

Champ d’Action : Zimmermann, Roelsholdt, M. Buyl, P. Ablinger
Zaterdag 25 oktober 2008 om 20.30 u
(Intro om 19.45 u )
Kunstencentum STUK
Naamsestraat 96
3000 Leuven

Meer info : www.festival.be en www.champdaction.be

Extra :
Niels Rønsholdt : www.nielsroensholdt.dk
Maarten Buyl op www.matrix-new-music.be
Peter Ablinger : ablinger.mur.at
Bio Peter Ablinger en Peter Ablinger over Peter Ablinger over IEAOV op www.bbc.co.uk (*)

Elders op Oorgetuige :
TRANSIT : voer voor muzikale avonturiers, 18/10/2008