
Serge Verstockt scheef zijn driedelig pamfletstuk Drie (2007)om de relatie tussen de intrinsieke klankmogelijkheden van akoestische instrumenten, percussie en elektronica uit te werken: waar vinden ze elkaar en waar zijn ze elkaars tegengestelde. Waarom is een pure sinustoon moeilijk of niet te lokaliseren in de ruimte terwijl een droog tikje van een woodblock daarentegen perfect lokaliseerbaar blijkt? Vertrekkende van een subtiele ruimtelijke ervaring met surround sound, bouwt Verstockt zijn werk op tot een explosie van klank waarbij het hoogtepunt als pure drum-‘n-bass klinkt. Verder ook nog op het programma Red Shift van de Amerikaanse componiste Lois Vierk en een werk voor dezelfde bezetting dat de Nederlands-Argentijnse componist Claudio Baroni in opdracht van Champ d’Action schreef.
Lois V. Vierk (1951) is een Amerikaanse componiste die wel te boek staat als ‘post-minimalist’ of ‘totalist’. Ze studeerde piano, etnomusicologie en compositie aan de UCLA en Cal Arts, o.a. bij Leonard Stein en Morton Subotnick. Ook heeft ze intensief Gagaku muziek bestudeerd (klassieke muziek van het vroegere Japanse keizerlijke hof).
Ze maakte naam met een series ‘multiples’ (een term uit de beeldende kunst, die staat voor ensembles van eenzelfde instrumentsoort), maar schreef later ook voor gemengde ensembles. Bepalend voor Vierks hoogstpersoonlijke en indringende idioom zijn o.a. de genoemde Gagaku en de rigiditeit van de vorm. Ze past veel expressieve glissandi toe en structureert haar werk meestal zo dat de veranderingen in textuur, tempo en harmonie leiden tot een gradueel crescendo.
Red Shift geldt als haar grootste hit en kent bij uitstek ook beide kenmerken. Het werk (waarvan de titel verwijst naar het kleuren-Doppler-effect van het uitdijende heelal) lijkt op rockmuziek en ontaardt langzaam maar zeker in een soort dollemansrit.
De Argentijnse componist Claudio Baroni (1965) studeerde piano en sonologie in Buenos Aires, en sinds 1998 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Clarence Barlow, Gilius van Bergeijk en Martijn Padding. Sindsdien woont en werkt hij in Nederland en schreef hij composities voor vele ensembles en festivals.
Het Output festival vroeg hem in 2007 om een stuk te componeren in dezelfde bezetting als Lois Vierk’s Red Shift, wat resulteerde in InCircles II voor vier musici (elektrische gitaar, cello, synthesizer/piano, percussie). Baroni haalde zijn inspiratie bij de video-installatie The Veiling van kunstenaar Bill Viola, waarin beelden van een man en vrouw die in nachtelijke landschappen bewegen, worden geprojecteerd op sluiers van losjes opgehangen stof, waarbij de man en vrouw elkaar langzaam naderen van het donker naar het licht, en elkaar in het midden doorkruisen. InCircles II bestaat uit twee delen als twee personages: het eerste beweegt zich rond een enkel accoord, in voortdurende expansie; het tweede, meer statisch en veraf, kan worden gezien als tegenhanger. De elektrische gitaar is de spil van het werk, dat wordt gekenmerkt door de natuurlijke harmonische samenhang tussen gitaar en cello en een rijk netwerk van boventonen, gecreëerd uit de nauwe samenhang van klankkleuren uit de synthesizer.
Programma :
- Lois Vierk, Red Shift
- Claudio Baroni, In Circles II
- Serge Verstockt, Drie
Tijd en plaats van het gebeuren :
De Nieuwe Reeks : Champ d’Action & Slagwerkgroep Den Haag
Vrijdag 20 februari 2009 om 20.30 u
Minnepoorttheater
Dirk Boutslaan 62
3000 Leuven
Meer info : www.denieuwereeks.be, www.champdaction.be en www.slagwerkgroepdenhaag.nl
Extra :
Serge verstockt op www.champdaction.be en www.matrix-new-music.be
Serge Verstockt : ‘Le Pouvoir du Temps’ en ‘ ‘DRIE’ op Kwadratuur.be
Lois V Vierk, Speaking of Music at the Exploratorium in 1987 op www.archive.org, 23/04/1987
Elders op Oorgetuige :
Workshop Claudio Baroni in deSingel, 20/01/2009
Dag in de Branding opent met Vlaams-Nederlandse hommage aan Lois Vierk, 22/05/2008
Champ d’Action & Slagwerkgroep Den Haag: Organised sound, 18/10/2007