Helix Duo brengt programma rond Arvo Pärt in Bever

Wouter Vercruysse & Alexander Besant Zaterdag brengt het Helix Duo een verstillend programma met centraal de muziek van Arvo Pärt, de Estse componist, die het duoontmoetten afgelopen zomer tijdens het festival Musica Sacra in Rosario, Bever. Alexander Besant geeft de wereldpremière van Heinz Churs 7de pianosonate en cellist Wouter Vercruysse soleert in Nightbird (Ave Nocturna) van Armand Coeck. Dit op één avond samen met de cellosonate van Mark Gresham, legt een “Aha erlebnis” in het verschiet.

Alexander Besant en Wouter Vercruysse vonden elkaar in de kamermuziekklas van Marcel Lequeux aan het Stedelijk Conservatorium Kortrijk. Ze behaalden er samen een grootste onderscheiding. Onder de artistieke begeleiding van Filip Rathé (Koninklijk Conservatorium Gent) en Muhiddin D. Demiriz (Conservatoire Royale de Bruxelles) studeerden ze verder. Ze volgden masterclasses kamermuziek bij o.a. Claus-Christian Schuster (het Altenberg Trio Wien). Het duo behaalde zowel in het Brusselse als in het Gentse Conservatorium grote onderscheidingen voor kamermuziek. Het Helix Duo speelde o.a. concerten voor de Handelsbeurs Gent in het kader van het Festival van Vlaanderen, de Rode Pomp en Rosario tijdens het festival Musica Sacra.

Arvo Pärt (Paide, Estland 1935) is aanvankelijk een neoclassicist en begint pas later te experimenteren met modernistische technieken als serialiteit. Na een lange crisis waarin hij zich verdiepte in Russisch-orthodoxe kerkmuziek, in het Gregoriaans en in de Vlaamse polyfonie komt hij tot een ‘nieuwe eenvoud’, de tintinnabuli-stijl, genoemd naar het klokachtige geluid van drieklanken. Deze gaat uit van het grondprincipe van de westerse klassieke muziek: de drie noten van de drieklank, die klinken als bellen. In zijn instrumentale werken komt dit het duidelijks tot uiting: ‘Tabula rasa‘, en ‘Fratres‘.
Sinds het pianowerk ‘Für Alina‘ heeft Pärt zijn muziekmateriaal tot het uiterste beperkt .
Hoewel Pärts stijl zeker wel als minimalistisch kan worden omschreven, valt niet te ontkennen dat er grote verschillen zij met het traditionele minimalisme. De kenmerken van Pärts muziek liggen niet zo zeer in de herhaling maar in de spaarzame noten en het concept van de ‘verlengde tijd’. In de jaren negentig bereikt hij een ware cultstatus, mogelijk in samenhang met de opkomst van new age en de algemene hang naar spiritualiteit, met werken als ‘Miserere’, ‘Stabat Mater’ en ‘Kanon Pokajanen’.

Spiegel im Spiegel is een kamermuziekwerk geschreven door Arvo Pärt in 1978, juist voor hij Estland verliet en zich in in het Westen vestigde. Het stuk is geschreven in de ‘tintinnabular’ compositiestijl, waarbij een melodische lijn (die over diatonische toonschalen glijdt), en een  tintinnabulaire stem (die zich beweegt binnenin een toon-triade) naast mekaar evolueren. Het stuk was oorspronkelijk geschreven voor piano en vool, maar vaak wordt de viool vervangen door altviool of cello. Het is een minimamusic stuk, wereldberoemd en overal gespeeld, omdat het een serene rust produceert.

Programma :

  • Arvo Pärt, Spiegel im Spiegel (1978)
  • Heinz Chur (Essen, Duitsland 1948), Piano Sonata N° 7 (1985) – Wereldcratie
  • Arvo Pärt, Fratres (1977)
  • Armand Coeck (Menen 1941), Ave Nocturna (Nightbird) voor cello solo (2005)
  • Arvo Pärt, Für Alina (1976)
  • Mark Gresham (Atlanta 1957), Sonata for cello and piano (1993) ( I. Urgently – II. Brooding – III. Giocoso )
  • Arvo Pärt, Spiegel im Spiegel (1978)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Helix Duo : Rond Arvo Pärt
Zaterdag 4 april 2009 om 20.00 u

Rosario
Poreel 10a
1547 Bever

Meer info : www.rosario.be

Extra:
Mark Gresham : www.markgresham.com
Arvo Pärt op www.musicolog.com en YouTube
Ontmoeting met Arvo Pärt, Wouter Vercruysse op woutervercruysse.spaces.live.com
Heinz Chur : www.h-chur.de
Armand Coeck op www.muziekcentrum.be

E lders op Oorgetuige :
Duo Helix met boeiend programma in KANTL, 15/10/2008
Front Line : reflectie over de gruwelen van de oorlog, 19/09/2008
Arvo Pärt komt naar Vlaanderen tijdens Musica Sacra, 8/08/2008